Statens folkhälsoinstitut Verktyg
Du är här: StartOm oss › Lättläst

Det här är Statens folkhälsoinstitut

Statens folkhälsoinstitut är en myndighet
som arbetar åt Sveriges regering.
Vi hjälper regeringen med kunskap
så att alla människor i Sverige
kan ha så bra hälsa som möjligt.

Därför undersöker vi folkhälsan
så att politikerna vet vad
de ska arbeta mer med.

Folkhälsan ska vara jämlik

Det är viktigt att alla människor i Sverige
kan ha lika bra hälsa.
Vi undersöker om män och kvinnor,
barn och gamla, rika och fattiga
och personer med funktionsnedsättning
har samma hälsa.

Vi kontrollerar alkohol och tobak

Alkohol och tobak kan vara farligt för människor.
Vi arbetar med kommuner och andra som ger tillstånd
till dem som vill sälja alkohol och tobak.

Vi samarbetar med andra länder

Vi ska veta vad som händer
med folkhälsa i andra länder.
Vi samarbetar med Europeiska Unionen, EU,
och ECNN,  Europeiska centrumet
för kontroll av narkotika och narkotikamissbruk,
och med Världshälsoorganisationen, WHO.

Här finns vi

Statens folkhälsoinstitut har funnits sedan år 2001.
Mellan åren 1992 och 2001 hette vi Folkhälsoinstitutet
och arbetade på lite annat sätt än nu.
Statens folkhälsoinstitut finns i Östersund
sedan 1 juli år 2007.
Sarah Wamala är generaldirektör för Statens folkhälsoinstitut.

Har du frågor?

Du kan ringa till vår växel
på telefonnummer 063 19 96 00.
Du kan skicka e-post till in...@fhi.se 
(info"snabel-a"fhi.se)

Du kan skicka brev till:
Statens folkhälsoinstitut
831 40 Östersund

Du kan besöka oss på
Forskarens väg 3 i Östersund.

Sidan uppdaterad den 15 augusti 2011
Statens folkhälsoinstitut, 831 40 Östersund
Besök och leverans: Forskarens väg 3, tel: 063 19 96 00, fax: 063 19 96 02, e-post: